poniedziałek, 16 stycznia 2012

Kolej na coś z mojej pracy


Czasami jestem pytany o to, czym się w zasadzie zajmuję w pracy... Bardzo wieloma różnymi rzeczami związanymi z kolejami - ale mogę powiedzieć, że głównie wymyślaniem czegoś nowego, co może być zastosowane na sieci kolejowej w Polsce. Na przykład - nowych systemów informacji pasażerskiej. Zaczęło się od określenia podstawowych standardów, jakim takie urządzenia i system sterujący nimi ma się charakteryzować, ale doszło i do opracowania materiałów przetargowych na zainstalowanie takich urządzeń na dwóch największych stacjach w Polsce - Warszawie Wschodniej i Warszawie Zachodniej. Pół roku roboty. Pasażerowie skorzystają na nich z ponad 100 wyświetlaczy elektronicznych opracowanych według nowych wytycznych. Dziś moja firma zawarła w tej sprawie umowę. Poniżej fragment informacji prasowej, aby było wiadomo o co chodzi:

16 stycznia 2012 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum TK Telekom Sp. z o.o. i SOLARI DI UDINE SPA na wykonanie i instalację systemu informacji pasażerskiej na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia.

W ramach projektu zostanie wdrożony nowy system informatyczny, umożliwiający sterowanie wyświetlaczami i odtwarzanie automatycznych zapowiedzi głosowych na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, a w przyszłości na wszystkich przystankach w węźle warszawskim. Na stacjach zamontowane zostaną nowoczesne tablice informacyjne i megafony.  Wysłużone tablice paletowe na stacji Warszawa Wschodnia zostaną zastąpione czytelnymi wyświetlaczami LCD. Na stacji Warszawa Zachodnia i przystanku Warszawa Wola system informacji wizualnej zostanie zbudowany od podstaw – dotychczas tego rodzaju urządzeń tam nie było. Łącznie na stacjach Warszawa Wschodnia i Zachodnia oraz w ich obrębie zainstalowanych będzie ponad 100 wyświetlaczy różnego typu.
Nowością znacznie ułatwiającą planowanie podróży pasażerom będzie możliwość sprawdzenia aktualnych tablic odjazdów i przyjazdów pociągów w internecie. 
Projekt przewiduje także wykonanie nowego oznakowania stałego – tablic informacyjnych oraz planów schematycznych stacji i terenu przyległego, które umożliwią łatwiejsze poruszanie się i sprawdzenie, jak dojść do przystanków komunikacji miejskiej, dworców autobusowych i innych obiektów w okolicy.

W ramach realizacji projektu, dotychczasowa nazwa przystanku Warszawa Wola zostanie zmieniona na Warszawa Zachodnia – peron 8. Zlokalizowany tam peron jest odległy od budynku dworca Warszawa Zachodnia o ok. 250 m. Uporządkowanie nazewnictwa ułatwi poruszanie się pasażerom, udającym się np. w stronę lotniska w Modlinie. Wielu podróżnych przyjeżdżających na linię średnicową (np. na stację Warszawa Zachodnia) nie wie, że przystanek, z którego odjeżdżają pociągi w kierunku Modlina jest w obrębie tej samej stacji. Nie mogą też kupić jednego biletu – np. ze Skierniewic do Modlina. Zmiana nazwy przystanku pozwoli uniknąć tych komplikacji w przyszłości. 
 
Informacje o projekcie:
Nazwa zadania:
Zaprojektowanie i wykonanie systemu informacji pasażerskiej oraz czynności dodatkowych na stacjach Warszawa Wschodnia/Warszawa Stadion oraz Warszawa Zachodnia/Warszawa Wola
 
Umowa zawarta pomiędzy:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji
a wykonawcą - konsorcjum firm:
1) TK Telekom Sp. z o.o.  (Pełnomocnik konsorcjum)
ul. Kijowska 10/12A
03-743 Warszaw
2) SOLARI DI UDINE SPA (Partner Konsorcjum)
Via Gino Pieri 29
33100 Udine, Włochy

Wartość umowy:
- netto 12 412 189,46 zł
- brutto 15 266 993,04 zł

Termin realizacji
20 maja 2012

Przykładowe wizualizacje wyświetlaczy, które będą zainstalowane na stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia:
Przykład: Wyświetlacz peronowy krawędziowy podwójny – będzie umieszczony na większości krawędzi peronowych. Na obu stacjach takich wyświetlaczy będzie 62.
Przykład: Wyświetlacz peronowy umieszczany prostopadle do wejścia na peron z zegarem i numerem peronu umieszczonymi poziomo – takie wyświetlacze umieszczone będą w tunelach na wysokości wyjść do peronów i wskazywały będą najbliższe pociągi odjeżdżające z danego peronu.
Przykład: Wyświetlacz główny stacyjny odjazdów pociągów 9-wierszowy. Tego rodzaju wyświetlacze będą zainstalowane w przejściu podziemnym na stacji Warszawa Zachodnia, w jego rozszerzeniu na wysokości peronu 2 – nad kasami biletowymi. Z uwagi na rozmiar dostępnego miejsca będą one podzielone na równoległe wyświetlacze, obrazujące w sumie najbliższych 18 pociągów odjeżdżających i 12 przyjeżdżających.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz